The happy family sleeping on the bed

En af hemmelighederne til et godt familieliv gemmer sig bag søvnkvaliteten hos både mor, far og børn. En god nattesøvn er lig med større overskud, bedre humør og lyst til at tilbringe kvalitetstid sammen. Men hvordan opnår man så bedre nætter for hele familien? Det giver vi svar på i disse 8 gode råd som med garanti vil gøre underværker og bidrage til et bedre familieliv.

Opbyg en stabil døgnrytme

En ustabil døgnrytme er en af de største årsager til en dårlig søvn. Et af de bedste råd er således at indføre faste tidspunkter at stå op og gå i seng på – Også i weekenden! Naturligvis skal man have lov at være lidt længere tid op i weekenden og sove en anelse længere. Men jo mere man vender op og ned på døgnrytmen i weekenden, jo mere kommer familien til at bøde for det når hverdagen igen starter. Ved at gå i seng og stå op på de samme tidspunkter, vender man kroppen til denne stabile døgnrytme, hvilket medvirker til en forhøjet søvnkvalitet.

Undgå blåt lys inden sengetid

En af de helt store syndere til dårlig søvn er for meget blåt lys i timerne inden sengetid. Noget som de voksne, såvel som børn i familien nok må erkende sig skyldige i. Blåt lys får vi oftest en overeksponering af gennem TV, computer og mobilskærme – Og hvad laver familier oftest inden sengetid? Ser TV eller sidder med computeren, Ipad eller mobilen. Det blå lys går ind og påvirker hjernen til at tro at det er dag og den skal være vågen, når timerne inden sengetid i virkeligheden burde være der hvor hjernen indstiller sig på at skulle falde til ro og sove. Blåt lys kan påvirke både evnen til at falde i søvn, samt kvaliteten af den søvn man får. Hvis din familie ikke kan undvære TV og mobil inden sengetid, kan en løsning være at investere i Blue Light briller som blokerer for blåt lys.

Sov i komplet mørke

En af de bedste måder du kan åbne en god søvn på er ved at sove i komplet mørke. At sove helt i mørke giver de bedste forudsætninger for at tilbringe så lang tid af natten i en god og dyb søvn der gør at du føler dig frisk og veludhvilet når du vågner. Der er to måder at opnå at sove i komplet mørke på. Den ene er at investere i nogle gode mørklægningsgardiner til alle hjemmets soveværelser og den anden løsning er at købe sovemasker der lukker alt lys ude. Ved at gøre brug af én af disse råd sikrer du dig også imod at vågne tidligt og ikke kunne sove på de tidlige sommermorgener hvor solen står op allerede halv fem om morgenen. Skulle du være interesseret i at købe en god sovemaske der lukker alt lys ude, kan det gøres hos Sleepbetter.dk

Spis og drik ikke inden sengetid

Det kender de fleste til, når sulten eller tørsten sniger sig på inden sengetid. Men de fleste ved også hvor træls det er at skulle op og på toilettet midt om natten! For det er virkelig noget der kan ødelægge den gode nattesøvn. Undgå derfor at drikke for meget de sidste to af dagens timer og ligeledes undgå at spise større mængder mad. Hvis sulten alligevel skulle snige sig på, så begræns det til at spis noget som er let fordøjeligt. Eksempelvis en banan eller en toast kan til nøds gå an. Det behøver vel heller ikke at nævnes, at det ikke er godt for søvnen at spise slik og drikke sodavand inden sengetid.

Minimér mængden af støj

Sidste ting der skal gøres noget ved for at opnå en bedre søvn er støj. Her er der både tale om støj udefra såsom larm fra vejen, mennesker på gåden mv. Men også støj fra hjemmet. Det kan være din partner der snorker, snakker i søvne eller lign. Hvor meget støj du oplever fra gaden afhænger nok i høj grad af hvor du er bosat. Hvor meget støj du oplever fra hjemmet afhænger meget af din familie. Støj kan være svært at gøre noget ved, men der findes dog nogle redskaber der kan være behjælpelige på dette punkt. Noget så simpelt som ørepropper. De fleste tænker nok ikke over det, men der findes faktisk ørepropper der er specialudviklet til at sove med. Dvs. at de er behagelige at have på og ikke falder ud hvis man vender og drejer sig. Et par af disse kan vise sig at gå hen og blive en af de bedste investeringer du længe har gjort dig.

Hvis din familie indfører disse 5 gode råd og er konsistente omkring at følge dem, så vil i hurtigt komme til at opleve bedre nætter og en hverdag fyldt med større overskud, energi og glæde. God fornøjelse.