I en travl hverdag kan det være mere end svært at finde tiden til at tage ned i det lokale fitnesscenter og få den motion, kroppen har brug for. Der er med garanti nogle vigtigere prioriteter at tage sig af, og dermed bliver træningen ofte skubbet til næste dag, næste uge eller næste måned.

Her kan effektiv hjemmetræning være en oplagt måde at få bragt motionen ind i den travle hverdag på, og hvis man får sat et fornuftigt program sammen, så kræver træningen ikke mere end 30 minutters intensivt arbejde – og det er noget, de fleste kan få plads til i dagligdagen.

Køb udstyr efter dine behov

Selvom man kan komme langt med træningen med sin egen krop og nogle få remedier, man allerede har i hjemmet, så er der ingen tvivl om, at man på den lange bane har behøv for noget ekstra udstyr til hjemmetræningen. Her kan det være lidt af en jungle at begive sig ud i, da der er fitnessudstyr til enhver form for øvelse. Derfor bør man sætte sig ned og finde ud af, hvilke behov man egentlig har i sin træning, og hvilket udstyr der kræves for, at behovene kan blive opfyldt.

En god måde at gå til sagen på er at sammensætte nogle træningsprogrammer, som man gerne vil igennem på kort sigt og på lang sigt. Dermed har man mulighed for at finde frem til det essentielle udstyr, der er nødvendigt for at tage hjemmetræningen til det niveau, man ønsker. Som regel har man altid brug for en træningsmåtte, et sæt håndvægte samt nogle elastikker af forskellige styrker, men herudover kan man have specifikke behov, der kræver andet udstyr. Prioritering er et vigtigt ord, hvis man ikke vil bruge hele formuen på træningsudstyr til hjemmet.

Gør træningen kort, men intensiv

Når man har fundet det nødvendige udstyr, så er det egentlig bare et spørgsmål om at komme i gang med at træne på daglig basis. Her kan det dog være en rigtig god idé at få sammensat nogle programmer på forhånd, der kan gøre træningen mere effektiv og intensiv. Det handler nemlig ikke kun om, hvor længe man træner, men i høj grad også om, hvor intensivt man træner.

I mange tilfælde kan man få mindst lige så meget ud af en træning på 25-30 min., som man kan ud af en træning på 1 time eller mere – det handler bare om, hvor intensivt man træner. I den sammenhæng kan det være en god idé at lede efter nogle øvelser, der har til formål at træne eksplosivt og med høj puls, da det virkelig er noget, der batter på den lange bane.