For mange mennesker og husholdninger kan det være svært at komme i gang med at spise sundt og så derefter at vedligeholde den vane, så den ikke går til spilde.

Du kan med fordel undersøge, hvordan din familie har det bedst med at have det sundt, og hvilke vaner du tror, du kan få implementeret i familien. Nogle af dem er måske enklere, end du tror.

Tænk på maden

Overvej virkelig, hvad der er på tallerkenen, når I sidder samlet ved bordet til morgen- eller aftensmad.

Siden madlavning oftest er noget, der sker inde i huset og ikke noget, der bestemmes af nogen andre end jer, kan I med fordel selv tilrettelægge en kostplan, der passer alles behov og krav.

Det kan være svært at finde en, der tilgodeser alle lige meget, hvis der for eksempel er blandede forhold mellem kødspisere og vegetarer, allergikere eller veganere.

Det kan til gengæld være det værd, når det hele går op på madplanen. Du vil føle, at I har mere overskud derhjemme, fordi der er styr på maden, og der ikke kommer nemme og usunde løsninger på bordet.

Samtidigt kan I med fordel også prøve at skære ned på kød i maden, og på en eller anden måde prøve at erstatte det med grøntsager.

Overvej fælles motion

Prøv at se om I kan få noget fælles motion. Det kan være svært at tage løbeskoene på alene, men sammen er der en større chance for, at det bliver sjovt at tage af sted.

I kan også med fordel tilmelde jer forskellige slags fitnesshold, der tilegner sig hele familien. Det vigtigste er, at I kan hjælpe hinanden i fællesskab til at skabe nogle gode vaner, der måske kan blive der hele livet til stor gavn.

Det er også en super god idé at begynde at rette jeres døgnrytmer ind efter hinanden.

Noget af det sundeste, I kan gøre, er at få nok søvn om natten i sunde og rigelige mængder, så I ikke bliver fristede af søde ting og nemme alternativer til en ellers sund mad.

Prøv at sove mellem 6 og 9 timer om natten, og hvis der er børn eller teenagere i huset, kan mere også anbefales.

Husk tilskud

Noget, der tit bliver overset, er tilskud. Det kan for eksempel være vitaminpiller eller fiskeolie. Faktisk kan det være rigtig meget, og det er typisk meget forskelligt og individuelt, hvad I hver især skal huske i tillæg til den sunde mad.

Hvis der er nogen, der lider af hårtab i familien, kan I med fordel også begynde at tage vitaminer til hårtab. I kan også købe nye produkter til badet. For eksempel kan shampoo mod hårtab nævnes.