Sidder du meget ned, så er det vigtigt, at du passer godt på din krop. Din krop er nemlig ikke lavet til at skulle sidde ned hele dagen.

Her får du nogle tips til, hvordan du kan undgå at få ondt i kroppen når du sidder meget ned.

Prioritér bevægelse

Sørg for at du bevæger dig en gang i mellem. Tag pauser, rejs dig op og stræk dig ud. Det er godt for kroppen at lave stræk og få gang i musklerne. Når du holder dig i bevægelse, hjælper det også med at forbedre blodcirkulationen.

Justér din arbejdsstilling ofte

Sid ikke foroverbøjet, men hold ryggen ret. Du kan også bruge en pude til at støtte ryggen. En halebenspudeer en god ide. halebenspuden støtter din ryg, så du sidder rank.

At du har en god arbejdsstilling, er med til at undgå unødigt stress og spændinger i kroppen.

Vær opmærksom på din kropsholdning

Undgå at sidde med krum ryg eller stiv nakke. Vær afslappet, så du undgår at spænde unødigt op i kroppen. En dårlig kropsholdning kan føre til smerter og spændinger i kroppen.

Sæt eventuelt en diskret alarm på din computer eller på din telefon, der minder dig om, at du skal rette dig op i stolen eller gå en lille tur.

En god stol og et bord, der er tilpasset din højde, er også med til at holde din krop rank, og er med til at give den bedste støtte til kroppen. Hvis du har mulighed for det, er det en fremragende ide at have et skrivebord, der kan justeres i højden, så du har mulighed for både at stå op og sidde ned. På den måde kan du variere din arbejdsstilling og få mere bevægelighed, så du ikke får ondt.