Efter en lang periode, hvor COVID-19 har præget hverdagen, har dagligdagen for de fleste foregået i hjemmekontoret. Det har også resulteret i, at mange sidder foran skærmen meget af dagen, ikke kun for at arbejde, men også for at se film, serie eller lignende. Selvom dette også er en generel tendens i samfundet, er tiden i fritidscentre, fitnesscentre eller andre fritidsaktiviteter blevet skiftet ud med tiden foran TV’et eller computeren. Det er et faktum, at det er sundt for os mennesker at komme ud og bevæge kroppen og være fysisk aktiv. Da mulighederne for dette har været begrænset i en længere periode, kan du erstatte fitnesscenteret med andre alternativer. 

Hjemmetræning   

Selvom gåturene måske er blevet længere i denne periode, er det ligeså meget styrketræning, i en eller anden form, der bidrager til at mindske smerter, træthed og så videre. Hvis du altså døjer med smerter i nakken eller ryggen, fordi du har siddet foran skærmen alt for længe, kan du med fordel afsætte et par timer i ugen til hjemmetræning. Bemærk, at hvis smerterne skyldes sygdomme som sklerose eller nervesygdomme kan træning ikke med garanti forebygge smerter. Tal med din læge, hvis smerterne er alvorlige eller skyldes andre faktorer. Du kan også overveje  CBD eller cannabis olie. Vær dog igen opmærksom på, at der er forskel på de to, og det primært er CBD-olie, der har positive effekter i forbindelse med smerter. Hvis smerterne udelukkende kommer fra en dårlig holdning, forkerte bevægelser når der leges med børnene eller lignende, så forsøg dig først og fremmest frem med hjemmetræning. Investér i noget udstyr, så du er sikker på, at du får den modstand du har brug for. Tjek eventuel trænings-videoer på Youtube for inspiration.  

Dyrk yoga 

Yoga er blevet en meget populært træningsform over de seneste år – og det med god grund. Yoga styrker både din krop, får den til at slappe af og bidrager til ro i sindet. Der findes mange forskellige former for yoga, og derfor er der også forskel på, hvilken der netop passer til dig og dine behov. Både en god udstrækning kan forebygge eller hjælpe på smerter i kroppen, men hvis det skal holde længerevarigt, er det også vigtigt at musklerne styrkes – specielt der hvor du har smerter. Hvis du både ønsker styrke, meditation, åndedrætsøvelser eller mantra, kan du for eksempel overveje kundalini yoga, som er en meget dynamisk form for yoga. En mere afslappende form for yoga er derimod restorativ yoga. Du kan både finde apps, se video på Youtube eller læse bøger om yoga, for at finde inspiration til selv at dyrke det. Mulighederne er mange, og derfor handler det bare om at komme i gang.