Når man skal tabe sig, er der generelt kun én overordnet metode til at nå målet: Spise færre kalorier end du forbrænder. Det lyder meget simpelt, gør det ikke? Det er det egentlig også – på papiret. Det er dog meget nemmere sagt end gjort. For hvad er kalorier egentligt? Hvor meget forbrænder man? Og hvor meget under det man forbrænder, skal man spise, før man taber sig i et tilfredsstillende tempo?

Det er faktisk en hel videnskab, og det er meget svært for utrænede at sætte sig ind i. Men det ændrer ikke på, at hvis man har fuldkommen styr på hvad man indtager, og hvor meget man forbrænder, så bliver det nemmere at tabe sig.

 

Find ud af hvor meget du forbrænder

Det kan være meget svært at vide, hvor meget man egentlig forbrænder i løbet af dagen. Hvor meget forbrænder man ved 1 times fitness? Eller måske en times løb? Internettet er fantastisk til at danne sig et overblik over, hvilket leje man befinder sig i. Men det er desværre ikke særlig præcist – for en times fitness for dig er måske ikke en times fitness for en anden. Derfor er det en meget god investering at erhverve sig en fitness-tracker, eller med andre ord – et sportssur som måler dine aktiviteter i løbet af dagen.

Når først du ved hvor meget for forbrænder på en typisk dag, så kan du finde frem til at ”så mange kalorier skal du spise” for at være i x antal kalorieunderskud dagligt.

 

Tæl kalorier i en periode – det bliver nemmere

Når først du ved hvor meget du forbrænder i løbet af dagen, så bliver det også nemmere at planlægge sine måltider. At tælle kalorier kan være bøvlet, og det tager længere tid at forberede sine måltider. Heldigvis så står alting på dine madvare, og dermed er blot at gøre regnestykket ved at veje sin mad inden man tilbereder det. Der findes også apps såsom myfitnesspal som kan scanne madvarer, og så skal du blot angive vægtet derpå, og så regner den ud hvor meget du har indtaget.

Man bliver hurtigt træt af at skulle tælle kalorier. Men gør man det over en kortere periode – altså måske en måned eller to, så bliver det meget hurtigt naturligt, og man lærer de fleste madvarer at kende, hvilket betyder at man egentlig kan anrette portionerne med øjemål til sidst.
Det er altså yderligere også en rigtig god ting at vide hvad der er i den mad man spiser, hvilket også gør kalorietælling til en fordelagtig ting, selvom det måske kun er for en periode.