Hverdagen i en børnefamilie er tit hektisk, der er meget logistik og mange gøremål. Hvis børnene ikke er så store endnu, så skal de både hentes og bringes til skole og institution. Der skal vaskes, handles og laves mad i en uendelige sløjfe.

I det hamsterhjul kan man få lidt dårlig samvittighed, fordi de nemmeste løsninger ikke altid er de sundeste. Her følger enkel inspiration, hvis du vil bryde med dit sædvanlige mønster.

Ideer til at spise sundt

Det er en god idé at vælge fisk eller fjerkræ fremfor kød. Det er godt at spise frugt mellem måltiderne, og når du når aftensmåltidet, anbefales det, at du bruger Y-modellen. Det er en måde at opdele tallerkenen på. Det vil sige, at grønt fylder den ene side af tallerkenen og fuldkornsprodukter eller kartofler på den anden side. Og så placeres fisk, fjerkræ eller magert kød i det lidt mindre område i toppen af Y’et.

Der er mange måder at få frisk fisk på. Du kan abonnere på det via internettet, du kan fx læse mere her: måltidskasse med fisk.

En del af nøglen til sund kost ligger i at spise noget forskelligt. Sørg også for at vælge gode råvarer. Du kan godt se og smage forskel på æg, der er fra enten burhøns eller økologisk.

Hjælp til at spise varieret

Den nemmeste måde at spise varieret på er ved løbende at lave en madplan uge for uge. Så kan du nemmere bevare overblikket, om du får nok grønt og forskelligt at spise. Skriv også tilbehøret ned. Jo mere detaljeret du laver planen, jo nemmere får du ved indkøbene.

Hvis du har abonnement på en måltidskasse med fisk, er det nemt at supplere med nogle andre retter på ugens øvrige dage, og tilsvarende bliver de løbende indkøb mindre og kan måske også samles på færre dage.